dnes je 28.4.2025

Input:

Směrnice zaměstnavatele pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

10.1.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.13.11
Směrnice zaměstnavatele pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

Dana Žáková

Směrnice je vhodná např. pro zaměstnavatele, který si tuto oblast zajišťuje sám. Jednotlivé části je vhodné upravit a rozšířit přílohami, a to s ohledem na potřeby zaměstnavatele a rizika, se kterými se zaměstnanci setkávají.

Úvodní ustanovení

SMĚRNICE – ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ PŘI PRÁCI

Zaměstnavatel: název, adresa
IČO, DIČ: Identifikační číslo osoby, daňové identifikační číslo
Zastoupený: fyzická osoba nebo osoby oprávněné jednat za právnickou osobu (viz živnostenský rejstřík)
Datum vydání: platnost dokumentu zveřejněním, publikací nebo vyhlášením
Účinnost: den, od kdy se podle dokumentu musí lidé a procesy chovat a řídit
Schválil: statutární orgán právnické osoby nebo jím pověřený vedoucí zaměstnanec, podnikající fyzická osoba nebo její odpovědný zástupce
Zpracoval: jméno osoby odpovědné za zpracování, včetně uvedení pracovní pozice nebo oprávnění (OZO BOZP, OZO PO)

Tento dokument se vydává na základě povinnosti dané zaměstnavateli § 102 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, dle kterého je zaměstnavatel mj. povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Cílem dokumentu je zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců.

Dokument je závazný pro:

Vymezení pracoviště nebo okruhu zaměstnanců

Stanovení odpovědnosti

Za zajištění školení zaměstnanců odpovídá:

Pracovní pozice (jméno a příjmení) odpovědného zaměstnance

Provádění školení

Školení se provádí při nástupu zaměstnance do práce, a dále v rámci opakovaných (periodických) školení zaměstnavatele. Se změnami, které mají nebo mohou mít podstatný vliv na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, jsou zaměstnanci seznamováni v rámci mimořádných školení – průběžně.

Povinnosti zaměstnavatele

Zaměstnavatel odpovídá za zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (dále v textu BOZP) sám, případně může pověřit plněním úkolů v oblasti BOZP další zaměstnance. V podmínkách NÁZEV FIRMY zajišťuje úkoly v prevenci rizik:

zaměstnavatel, s metodickou pomocí, případně zajištěním dalších služeb, odborně způsobilou osobou v prevenci rizik (dále jen OZO BOZP)1

  • Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu jejich práce.

  • Povinnost zaměstnavatele zajišťovat BOZP se vztahuje na všechny fyzické osoby, které se s jeho vědomím zdržují s jeho vědomím na pracovištích (cizí právní subjekty, návštěvy, kontroly apod.).

  • Zaměstnavatel je rovněž musí vytvářet soustavně bezpečné pracovní prostředí a pracovní podmínky pro zaměstnance a pravidelně kontrolovat úroveň BOZP na všech pracovištích.

  • Zaměstnavatel musí být organizačně připraven na mimořádné události (nebezpečí, povodně, požáry apod.) a případnou evakuaci zaměstnanců, v případě potřeby zorganizovat poskytnutí první pomoci zaměstnancům, přivolání poskytovatele zdravotnické záchranné služby, HZS ČR a PČR.

  • Zaměstnavatel je zodpovědný za to, že všichni zaměstnanci vykonávají práce, které odpovídají schopnostem těchto zaměstnanců a za to, že jsou všichni zaměstnanci zdravotně způsobilí k výkonu jejich práce.

  • Zaměstnavatel je povinen všem zaměstnancům podle potřeb vykonávané práce zajistit dostatečné a potřebné informace a pokyny o BOZP, které se týkají jejich práce a pracoviště.

  • Zaměstnavatel je povinen zajistit dodržování zákazu kouření na pracovištích stanoveného zvláštními právními předpisy a tam, kde se nacházejí nekuřáci.

Povinnosti vedoucích zaměstnanců

Vedoucími zaměstnanci jsou zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny2.

Jejich povinností je i péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci, která je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností na všech stupních řízení (v rozsahu pracovních míst, která zastávají).

Vedoucí zaměstnanci jsou mj. povinni:

  • řídit a kontrolovat práci podřízených zaměstnanců a co nejlépe organizovat práci

  • vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci,

  • zabezpečovat dodržování právních a vnitřních předpisů

Práva a povinnosti zaměstnanců

Zaměstnanec má právo na zajištění BOZP, na srozumitelné informace o rizicích jeho práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením.

Zaměstnanec má právo odmítnout výkon práce, o které má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví, popř. život a zdraví jiných fyzických osob.

Zaměstnanec má právo i povinnost podílet se na vytváření BOZP.

Zaměstnanec je povinen dbát o svou vlastní bezpečnost a o své zdraví, i o bezpečnost a zdraví ostatních fyzických osob, kterých se týká jeho bezprostřední jednání, případně opomenutí.

Zaměstnanec je mj. povinen dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění BOZP, pokud s nimi byl řádně seznámen. Dále se musí řídit zásadami bezpečného chování na pracovišti a informacemi zaměstnavatele.

Je zakázáno na pracovištích zaměstnavatele požívat alkoholické nápoje a zneužívat jiné návykové látky. Tyto nelze požívat a zneužívat ani mimo pracoviště zaměstnavatele v pracovní době a nelze pod jejich vlivem vstupovat na pracoviště zaměstnavatele.

Je zakázáno kouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde by účinkům kouření mohli být vystaveni nekuřáci, a v místech stanovených zákonem3

Zaměstnanci jsou vždy povinni svému nadřízenému ohlásit nedostatky a závady na pracovištích, které ohrožují nebo by mohly ohrozit BOZP.

Prevence rizik

Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky tím, že vhodně organizuje BOZP a přijímá opatření k předcházení rizikům (prevence rizik). Zaměstnavatel je povinen provádět prevenci rizik tím, že realizuje všechny opatření, která vyplývají z právních a ostatních předpisů 4a ze svých opatření, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat rizika nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik.

Prevence rizik spočívá zejména v tom, že se na pracovištích:

  • vyhledávají nebezpečné činitele a procesy

  • zjišťují příčiny a zdroje nebezpečných činitelů a procesů

  • vyhledávají a hodnotí rizika pracovního prostředí a pracovních podmínek

  • přijímají opatření pro odstranění nebo minimalizaci rizik

  • pravidelně kontroluje úroveň BOZP

Zaměstnavatel je povinen na všech svých pracovištích pravidelně provádět kontrolu úrovně BOZP. Tím se rozumí kontrola stavu zařízení, pracovních prostředků, vybavení pracovišť, úroveň rizikových faktorů pracovních podmínek.

Pokud zaměstnavatel zjistí rizika, která nelze odstranit, je povinen tyto neodstranitelná rizika vyhodnotit a přijmout potřebná opatření.

Zaměstnavatel je povinen o vyhledávání a vyhodnocování rizik a o přijatých opatřeních vést dokumentaci. Dokladem o vyhledáváním rizik je mj. Analýza rizik, která je samostatnou přílohou směrnice5.

Zaměstnavatel je povinen s vyhledanými riziky prokazatelně seznámit nejen své zaměstnance, ale také přiměřeně zaměstnance jiných zaměstnavatelů, kteří vykonávají práci na jeho pracovištích. O tomto školení, příp. výměně informací, musí být vedena písemná dokumentace. Toto seznámení je součástí školení zaměstnanců.

Zaměstnavatel zařazuje vykonávané práce ve smyslu zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. O provedených měřeních je vedena samostatná dokumentace, se zařazením do kategorie práce musí být zaměstnanec prokazatelně seznámen. Toto seznámení je součástí školení zaměstnanců.

Zařazení zaměstnanců do kategorie práce a bezpečnostní přestávky

Podle míry výskytu faktorů, které mohou ovlivnit zdraví zaměstnanců, a jejich rizikovosti pro zdraví se práce zařazují do čtyř kategorií.

Do těchto kategorií zaměstnavatel zařazuje zaměstnance na základě odborného hodnocení nebo měření.

O zařazení do kategorií prací jsou zaměstnanci informováni při nástupu k zaměstnavateli a v rámci školení BOZP.

Rizikovou prací, kterou se rozumí práce, při níž je nebezpečí vzniku nemoci z povolání nebo jiné nemoci související s prací, která je zařazená do kategorie třetí a čtvrté a do kategorie druhé, o níž takto rozhodne příslušný orgán ochrany veřejného zdraví:

  • kategorie první – práce, při nichž podle současného poznání není pravděpodobný nepříznivý vliv na zdraví,

  • kategorie druhá – práce, při nichž podle současné úrovně poznání lze očekávat jejich nepříznivý vliv na zdraví jen výjimečně, nejsou překračovány hygienické limity

  • kategorie třetí – práce, při nichž jsou překračovány hygienické limity, je nezbytné využívat osobní ochranné pracovní prostředky, organizační a jiná ochranná opatření

  • kategorie čtvrtá – práce, při nichž je vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření

Pokud je při trvalé práci, zařazené jako riziková nezbytné nepřetržité používání OOPP k omezení působení rizikového faktoru nebo při trvalé práci, kde musí zaměstnanec povinně používat po celou dobu směny jiné ochranné prostředky určené zaměstnavatelem a tyto ztěžují zaměstnanci pohyb, dýchání, vidění a jiné fyziologické funkce, musí být v průběhu směny zařazeny bezpečnostní přestávky.

U NÁZEV FIRMY jsou zaměstnanci zařazeni do těchto kategorií:

výčet kategorií a pracovních pozic zaměstnanců

Systém školení zaměstnanců

Zaměstnavatel nesmí zaměstnanci dovolit vykonávání pracovní činnosti, jejichž náročnost neodpovídá jeho schopnostem.

Znalost základních povinností, které vyplývají z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění BOZP je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance.

Zaměstnanec je povinen se na pokyn zaměstnavatele účastnit školení BOZP, které zajišťuje zaměstnavatel a zároveň se musí podrobit ověření (přezkoušení) svých znalostí.

Zaměstnanec je povinen mj. dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění BOZP, s nimiž byl prokazatelně seznámen.

Zaměstnavatel zajišťuje pro zaměstnance školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon jejich práce.

Zaměstnavatel zajišťuje zaměstnancům školení BOZP zejména:

  • při nástupu zaměstnance do práce/ před vstupem na pracoviště

  • při změně pracovního zařazení nebo druhu práce zaměstnance

  • při zavedení nových pracovních postupů nebo změně pracovních prostředků

  • ve všech případech, které mohou mít vliv na BOZP

  • v rámci pravidelného (periodického) školení nebo mimořádného školení6

Zaměstnavatel určuje a je zodpovědný za obsah a četnost školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP, za provedení ověření znalostí zaměstnanců.

Z každého školení se pořizuje dokumentace o školení. Dokumentaci o školení BOZP tvoří osnova školení, prezenční listina a doklad o ověření znalostí zaměstnanců.

Zaměstnanci jsou povinni se zúčastnit všech školení, které jim zaměstnavatel určí a příp. udržovat svoji profesní kvalifikaci, pokud se tak dohodl se zaměstnavatelem.

Zaměstnanci jsou povinni soustavně sledovat změny v předpisech týkajících se silniční dopravy s ohledem na výkon činnosti nebo pracovního zařazení.

Pracovnělékařské služby

Zaměstnavatel nesmí připustit, aby zaměstnanec vykonával práce, které neodpovídají jeho zdravotní způsobilosti. Zdravotní způsobilost zaměstnance se prokazuje platným lékařským posudkem, vydaným poskytovatelem pracovnělékařských služeb.

Zaměstnavatel vždy určuje zaměstnancům, u kterého poskytovatele pracovnělékařských služeb budou pracovnělékařské služby poskytnuty, jakým druhům očkování a jakým pracovnělékařským prohlídkám a vyšetřením souvisejícím s výkonem práce jsou povinni se podrobit. V oblasti pracovnělékařských služeb neplatí svobodná volba lékaře. Zaměstnavatel musí umožnit zaměstnancům podrobit se těmto očkováním, prohlídkám a vyšetřením v potřebném rozsahu. Případnou ztrátu na výdělku, která může souviset s pracovnělékařskými službami, zaměstnanci hradí zaměstnavatel.

Pro zaměstnance NÁZEV FIRMY jsou pracovnělékařské služby poskytovány:

smluvním lékařem, na základě smlouvy poskytovatelem v oboru pracovního lékařství7

Zaměstnavatel je odpovědný za odeslání zaměstnance k pracovnělékařské prohlídce a za jeho vybavení předepsanou žádostí o provedení této prohlídky.

Posudek, který byl poskytovatelem vydán, musí být neprodleně předán posuzované osobě (zaměstnanci) a zaměstnavateli.

Zaměstnanec, který neabsolvuje pracovnělékařskou prohlídku podle pokynů zaměstnavatele se považuje za zdravotně nezpůsobilou osobu, nesmí vykonávat pracovní činnost a jedná o porušení pracovněprávních předpisů ze strany zaměstnance.

Pracovnělékařské prohlídky u jednotlivých zaměstnanců a jejich četnost se řídí právními předpisy.

O poskytovateli pracovnělékařských služeb, druhu, četnosti a náplni pracovnělékařských prohlídek a dále o zařazení do kategorie prací jsou zaměstnanci informováni při nástupu k zaměstnavateli a při každé změně.8

Osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP), mycí, čisticí a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje

OOPP

1
2
3
4
5


OOPP

1
2
3
4
5

Pokud nelze odstranit rizika práce, musí zaměstnavatel poskytovat zaměstnancům OOPP. Jsou to ochranné prostředky, které musí zaměstnance chránit před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat další předepsané požadavky.

V podmínkách NÁZEV FIRMY se poskytují OOPP zaměstnancům v rozsahu na základě skutečně prováděné práce a místních podmínek.

Pokud nelze odstranit rizika práce, musí zaměstnavatel poskytovat zaměstnancům OOPP. Jsou to ochranné prostředky, které musí zaměstnance chránit před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat další předepsané požadavky.

V podmínkách NÁZEV FIRMY se poskytují OOPP zaměstnancům v rozsahu na základě skutečně prováděné práce a místních podmínek.

Čištění OOPP se provádí formou finančního příspěvku vzhledem k tomu, že čištění není možné efektivně zajistit. Nárokovost OOPP je řešena samostatnou přílohou směrnice9.

Dalšími OOPP lze zaměstnance dovybavit v případě potřeby, na základě vzniku nových rizik. Za příděl, stav a používání OOPP zaměstnanci odpovídají příslušní vedoucí zaměstnanci.

Reflexní vesta je součástí výbavy auta, není zařazena mezi OOPP.

Při používání OOPP je zaměstnanec povinen postupovat podle návodu od výrobce. Se zásadami správného užívání a údržby OOPP je zaměstnanec prokazatelně seznámen při osobním převzetí.

Mycí a čistící prostředky

Zaměstnanci, který přichází do styku s látkami, které mohou způsobit podráždění pokožky nebo znečištění zaměstnance, poskytne zaměstnavatel podle druhu látky mycí a čisticí prostředky, případně regenerační krémy a masti.

Nárokovost mycích, čistících a desinfekční ch prostředků, příp. desinfekčních mastí, vč. přídělu ručníků, je řešeno samostatně.

Ochranné nápoje a pitný režim

Ochranné nápoje se poskytují zaměstnancům k ochraně zdraví před účinky zátěže teplem nebo chladem.

Prostor určený pro práci musí být zásoben pitnou vodou v množství postačujícím pro potřeby pití zaměstnance a zajištění předlékařské pomoci a teplou tekoucí vodou pro zajištění osobní hygieny zaměstnance. Za zajištění ochranných nápojů odpovídá zaměstnavatel. Za zajištění pitného režimu v průběhu pracovní činnosti a výkonu práce odpovídá zaměstnanec. Ochranné nápoje a zásobení pracoviště pitnou vodou jsou dva zcela rozdílné požadavky legislativy.

Alkohol a návykové látky

Zaměstnanci jsou povinni se na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance podrobit zjištění, zda nejsou pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Oprávnění vedoucí zaměstnanci provádějí orientační vyšetření na zjištění alkoholu a jiných návykových látek, u zaměstnanců, u kterých je důvodné podezření, že jsou pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky. Oprávněnými vedoucími zaměstnanci jsou:

doplnit pracovní pozice nebo konkrétní jména zaměstnanců, případně odkaz na definici vedoucího zaměstnance (viz ZP)10

V případě odmítnutí zkoušky na alkohol a návykové látky se postupuje, jako by zaměstnanec byl pod jejím vlivem11.

Pracovní úrazy

1
2

Povinnosti zaměstnavatele

Zaměstnavatel objasňuje příčiny a okolnosti všech pracovních úrazů, které vzniknou zaměstnancům při výkonu pracovní činnosti nebo v přímé souvislosti s ní, za účasti postiženého zaměstnance (pokud to lze), svědků, případně odborové organizace.

Do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu je zakázáno bez vážných důvodů měnit stav na místě úrazu.

Zaměstnavatel je povinen vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech, které vznikly.

Kniha úrazů může být vedena i v elektronické formě. Kniha úrazů musí být vyplněna řádně ve všech předepsaných kolonkách.

Zaměstnavatel je také povinen vyhotovovat záznamy o úrazu a vést dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny, nebo k úmrtí zaměstnance. Jedno vyhotovení záznamu o úrazu je nutno předat postiženému zaměstnanci nebo jeho rodinným příslušníkům (smrtelný úraz).

Zaměstnavatel je povinen ohlásit pracovní úraz a zaslat záznam o úrazu v souladu s prováděcím právním předpisem stanoveným orgánům a institucím, stejně tak hlášení o změnách, a to v souladu s požadavky prováděcího právního předpisu.

Úrazy cizích zaměstnanců a osob se zaznamenají do Knihy evidence úrazů a o úrazu bez zbytečného odkladu musí být uvědomen subjekt, který zaměstnance vyslal. Oba zaměstnavatelé pak spolupracují na šetření úrazu a objasnění jeho příčin, resp. cizímu subjektu musí být umožněna účast na objasnění příčin a okolností vzniku pracovního

Nahrávám...
Nahrávám...