5.2.5
Směrnice stanovující pravidla pro vnitřní kontrolu
Jaroslava Svobodová
NahoruSměrnice stanovující pravidla pro řídící kontrolu u PO
NahoruVlastní dokument
Směrnice stanovující pravidla pro řídící kontrolu Příspěvkové organizace XXXXXX
Tato směrnice vychází z ustanovení zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů v platném znění (dále jen ZoFK), a vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí tento zákon (dále také VyhlaFK), dále zákoníku práce v platném znění a z dalších obecně závazných právních ustanovení a stanoví pravidla pro řídící kontrolní činnost. Příspěvková organizace hospodaří s veřejnými i neveřejnými finančními prostředky a jejich hospodárné, účelové a účelné použití prověřuje v rámci vnitřního kontrolního systému.
Použití zkratek
NahoruČl. 2
Vnitřní kontrolní systém
2.1 Uspořádání systému
Kontrolní procesy v ústavu jsou upraveny jako vícestupňový systém, v účelné kombinaci jako kontrola podle kompetencí vyplývající:
-
ze specifické činnosti ústavu – tematická kontrola a kontrola procesů, organizovaná jako kontrola průběžná,
-
z požadavků § 25 zákona č. 320/2001 Sb. vyplývající z kompetencí, odpovědností jako řídící kontrolu ve smyslu pracovního zařazení a popisu pracovních míst,
-
z požadavků § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb. a ve smyslu § 10 až 14 vyhlášky č. 416/2004 Sb. jako - finanční kontrolu.
2.2 Hlavní cíle kontroly
Hlavním úkolem kontroly ve smyslu ZoFK je zjistit, zda procesy a činnosti nejsou v rozporu s obecně závaznými právními předpisy a vnitřními řídícími akty PO. Řídící kontrola je zaměřena zejména na správnost finančních a majetkových operací. V rámci finanční kontroly se zkoumá hospodárnost, efektivnost, účelnost a účelovost použití veškerých finančních prostředků ve smyslu ustanovení § 4 zákona č. 320/2001 Sb.
2.3 Organizační a věcný rozsah řídící kontroly ústavu je upraven ve smyslu § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb. Věcně výkon řídící kontroly konkretizuje v § 10 až 14 vyhlášky č. 416/2004 Sb. a to ustanoveních o povinnostech pověřených pracovníků při výkonu a zkoumání finančních operací. Řídící kontrola je organizována jako kontrola předběžná, průběžná a následná. Ve smyslu níže uvedených ustanovení VyhlaFK jsou přiřazeny odpovídající povinnosti:
-
před a po vzniku nároku orgánu veřejné správy § 11 a 12 vyhlášky č. 416/2004 Sb. – (oblast příjmů – povinnosti PO a HÚ)
-
před vznikem závazku (právní fáze) orgánu veřejné správy a § 13 vyhlášky č. 416/2004 Sb. (oblast výdajů – povinnosti PO a SR)
-
po vzniku závazku (finanční fáze) orgánu veřejné správy § 14 vyhlášky č. 416/2004 Sb. (oblast výdajů – povinnost PO a HÚ)
NahoruČl.…