dnes je 23.4.2025

Input:

Poskytování platu pedagogickým pracovníkům

23.4.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.3.5
Poskytování platu pedagogickým pracovníkům

Mgr. Martin Kaplán

Pedagogickým pracovníkům, kteří výkonem přímé pedagogické činnosti uskutečňují výchovu a vzdělávání na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a kteří jsou zaměstnanci zaměstnavatele uvedeného v § 109 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákoník práce" nebo také "ZP"), přísluší za práci plat.

Právní předpisy pro poskytování platu

Podmínky pro určování platu a jeho jednotlivých složek zaměstnavatelem jsou stanoveny v části šesté hlavě III zákoníku práce (§ 122 až 136 ZP) a pro jeho splatnost a výplatu v hlavě VII této části zákoníku práce (§ 141 až § 143 a § 144a ZP). Na poskytování platu a jeho jednotlivých složek mají zásadní vliv i další ustanovení zákoníku práce, zejména v části týkající se pracovní doby, ale i další předpisy, kterých se podmínky pro poskytování některých složek platu dotýkají, například zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o pedagogických pracovnících"), a jeho prováděcí předpisy, pokud jde například o poskytování specializačního příplatku pedagogického pracovníka nebo příplatku za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah.

Bližší podmínky pro poskytování jednotlivých složek platu jsou uvedeny v předpisech k provedení zákoníku práce. Stěžejním prováděcím předpisem je nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, kterým se stanoví kvalifikační předpoklady vzdělání pro jednotlivé platové třídy, bližší specifikace způsobu zařazování do platových tříd, konkretizace podmínek pro určení započitatelné praxe a zvláštního způsobu určení platového tarifu, aktuální výše platových tarifů, výše příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí a výše a podmínky pro poskytování zvláštního příplatku.

Zařazení prací ve veřejných službách a správě do platových tříd se stanoví nařízením vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, ve kterém jsou práce většiny pedagogických pracovníků zařazeny do platových tříd v dílu 2.16 Výchova a vzdělávání.

Konkrétní podmínky ochrany proti poskytování nepřiměřeně nízkých platů stanoví § 111 a 112 ZP. Těmito ustanoveními se stanoví způsob výpočtu minimální mzdy a zaručeného platu. Konkrétní výši minimální mzdy a zaručeného platu přitom stanoví Ministerstvo práce a sociálních věcí sdělením. Pro kalendářní rok 2025 se vychází ze sdělení č. 286/2024 Sb. a minimální mzda činí 20 800 Kč a hodinová minimální mzda 124,40 Kč.

Poskytování doplatku do nejnižších úrovní zaručeného platu se z celé skupiny pedagogických pracovníků bude týkat například asistentů pedagoga, učitelů a vychovatelů jejichž plat pouze ve výši platového tarifu by nedosahoval hodnoty příslušné sazby nejnižší úrovně zaručeného platu.

Nejnižší úrovně zaručeného platu vyhlásí Ministerstvo práce a sociální věcí sdělením ve Sbírce zákonů. Pro kalendářní rok 2025 se vychází ze sdělení č. 286/2024 Sb.

Skupina prací Platová třída Násobek minimální mzdy Výše zaručeného platu pro rok 2025
1. 1. a 2. 1 20 800 Kč
2. 3. až 5. 1,2 24 960 Kč
3. 6. až 9. 1,4 29 120 Kč
4. 10. až 16. 1,6 33 280 Kč

Pro 15. a 16. platovou třídu je přitom s ohledem na přechodná ustanovení zákona č. 230/2024 Sb. prozatím zaručený plat stanovený ve výši 37 800 Kč.

Poskytování platu

Plat určuje zaměstnanci zaměstnavatel jednostranným rozhodnutím, jehož písemným vyjádřením je platový výměr, a to přesně podle podmínek stanovených v zákoníku práce a v nařízení vlády jeho provedení. Zaměstnavatel však neurčuje složky platu, na které jednoznačně vzniká právo podle právního předpisu a nejsou stanoveny v rozpětí, tj. plat za práci přesčas, v noci, v sobotu a v neděli, ve svátek, za rozdělenou směnu a za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah.

Plat není možné určit jiným způsobem, v jiném složení ani v jiné výši, než stanoví uvedené právní předpisy. Prostor pro úpravu platových poměrů pedagogických pracovníků v kolektivní smlouvě nebo vnitřním předpisu je velmi malý. Při stanovení platového tarifu může u pedagogických pracovníků vykonávajících umělecko-pedagogické práce a práce trenéra nebo práce asistenta pedagoga zařazené ve 4. a 5. platové třídě zaměstnavatel uplatnit zvláštní způsob určení platového tarifu.

Jediným případem, kdy pedagogickému pracovníkovi neurčuje plat zaměstnavatel, je statutární orgán zaměstnavatele – ředitel, jemuž určuje plat orgán, který ho na pracovní místo ustanovil.

Jakékoliv sjednávání platu nebo některé z jeho složek mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem je vyloučeno.

Složky platu pedagogických pracovníků

Plat je tvořen složkami platu stanovenými zákoníkem práce. Za plat je nutné považovat doplatek do průměrného výdělku při výkonu jiné práce podle § 139 ZP a doplatek do příslušné nejnižší úrovně zaručeného platu (§ 112 odst. 5 ZP).

Plat se skládá z následujících složek:

  • platový tarif,

  • nárokové složky platu,

  • nenárokové složky platu.

Nárokové složky platu jsou specifické tím, že na ně vzniká nárok při splnění podmínek stanovených právním předpisem. Zaměstnavatel tudíž o jejich přiznání přímo nerozhoduje. Jde konkrétně o:

  • příplatek za vedení,

  • příplatek za noční práci,

  • příplatek za práci v sobotu a neděli,

  • plat nebo náhradní volno za práci přesčas,

  • příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí,

  • zvláštní příplatek,

  • příplatek za rozdělenou směnu,

  • příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah,

  • specializační příplatek pedagogického pracovníka,

  • plat nebo náhradní volno za práci ve svátek.

O přiznání nenárokových složek platu rozhoduje zaměstnavatel na základě vlastních kritérií. Nenárokovými složkami platu jsou osobní příplatek, odměna a cílová odměna.

Platový tarif

Pedagogickému pracovníkovi přísluší platový tarif stanovený pro platovou třídu a platový stupeň, do nichž je zařazen, a podle stupnice platových tarifů, kterou pro pedagogické pracovníky s přihlédnutím k povinnostem, omezením a k významu této skupiny zaměstnanců stanoví vláda pro příslušný kalendářní rok.

Platový tarif se pedagogickým pracovníkům určí podle přílohy č. 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.

Platová třída

Platová třída zahrnuje skupinou prací srovnatelné složitosti odpovědnosti a namáhavosti. Práce jsou podle těchto hledisek ve veřejných službách a správě odstupňovány do 16 platových tříd a v rámci tohoto rozpětí pedagogické činnosti od 4. do 14. platové třídy.

Práce pedagogických pracovníků jsou v nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, zařazeny do platových tříd v dílu 2.16 Výchova a vzdělávání s výjimkou pedagogických činností psychologa a trenéra, které jsou zařazeny do platových tříd v dílu 1.05 Společné specializované práce v povolání 1.05.01 Psycholog a v dílu 2.09 Sport v povolání 2.09.02 Trenér.

V dílu 2.16 jsou v povolání 2.16.01 Učitel zařazeny tyto práce:

Učitel mateřské školy

8. platová třída

1. Vzdělávací a výchovná činnost směřující k získávání vědomostí, dovedností a návyků dětí v mateřské škole podle vzdělávacího programu.

9. platová třída

1. Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy. Aplikace vzdělávacích a výchovných metod včetně případné individuální práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

10. platová třída

1. Tvorba a koordinace školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů.

11. platová třída

1. Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol včetně jejich koordinace v regionu.

12. platová třída

1. Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich koordinace v rámci kraje.

Učitel všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů

11. platová třída

1. Vzdělávací a výchovná činnost zaměřená na získávání vědomostí a dovedností ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech podle školního vzdělávacího programu, podle vzdělávacího programu vyšší odborné školy nebo podle individuálních vzdělávacích plánů ve spolupráci s dalšími odborníky a dalších metodických doporučení z oblasti pedagogiky a psychologie.

12. platová třída

1. Komplexní vzdělávací a výchovná činnost ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací pedagogické dokumentace, kterou pedagogický pracovník vytváří, a podle níž postupuje při výkonu své přímé pedagogické činnosti nebo spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací individuálních vzdělávacích plánů.

13. platová třída

1. Tvorba koncepce rozvoje oboru středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo oboru vzdělání ukončeného absolutoriem nebo rámcových vzdělávacích programů.

2. Specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem.

3. Tvorba a koordinace mezinárodních projektů zaměřených na vzdělávání a výchovu a projektů dalšího vzdělávání přesahujících rámec škol, tvorba a koordinace vzdělávacích programů vyšších odborných škol.

14. platová třída

1. Tvorba koncepcí celostátních nebo mezinárodních programů vzdělávání.

Učitel praktického vyučování

11. platová třída

1. Vzdělávací a výchovná činnost v praktickém vyučování v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo v praktickém vyučování nebo odborné praxi v oborech vyššího odborného vzdělání.

2. Komplexní koordinace vzdělávání v praktickém vyučování nebo v praktické přípravě vyšší odborné školy se znalostmi a dovednostmi z jiných oborů vzdělání a s teoretickým vyučováním.

Učitel odborného výcviku

10. platová třída

1. Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem.

11. platová třída

1. Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo v náročných oborech středního vzdělání s výučním listem.

2. Komplexní koordinace vzdělávání v odborném výcviku střední školy se znalostmi a dovednostmi z jiných oborů vzdělání a s teoretickým vyučováním.

12. platová třída

1. Tvorba koncepcí rozvoje oboru středního vzdělání s výučním listem nebo skupiny příbuzných oborů.

Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků

11. platová třída

1. Vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřená na oblasti pedagogiky, psychologie, teorie výchovy a didaktiky a jiné oblasti podle vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

12. platová třída

1. Komplexní vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků spojená s tvorbou vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich evaluací.

V povolání 2.16.02 Vychovatel jsou do platových tříd zařazeny tyto práce

8. platová třída

1. Vychovatelská činnost zaměřená na rozvoj osobnosti dětí, žáků nebo studentů, jejich zájmů, znalostí a tvořivých schopností probíhající podle programu činnosti školského nebo jiného zařízení.

2. Výchovná a vzdělávací činnost zaměřená na vytváření a rozšiřování vědomostí, dovedností a návyků klientů zařízení sociálních služeb nebo v záchytných zařízeních včetně rozvíjení jejich zájmové činnosti s využitím pedagogických metod.

3. Individuální vychovatelská činnost v oblasti sebeobsluhy těžce zrakově postižených včetně rozvíjení znalosti čtení a psaní černotisku i bodového písma v souladu se vzdělávacím programem s cílem dosažení jejich samostatnosti. Navrhování optimalizace řešení orientační situace včetně pomůcek a vybavení, poskytování poradenské činnosti rodinným příslušníkům. Provádění vstupní a průběžné pedagogické diagnostiky (vychovatel zrakově postižených).

4. Individuální vychovatelská činnost v oblasti prostorové orientace s těžce zrakově postiženými v souladu se vzdělávacím programem s cílem dosažení jejich samostatnosti a nezávislosti. Provádění nutné smyslové výchovy se zaměřením na reedukaci a kompenzaci zrakového handicapu. Provádění vstupní a průběžné diagnostiky (vychovatel zrakově postižených).

5. Individuální provádění speciálněpedagogických edukačních, reedukačních a kompenzačních činností v souladu s daným vzdělávacím programem. Příprava vstupní a průběžné pedagogické diagnostiky.

9. platová třída

1. Komplexní vychovatelská činnost ve školách a školských nebo jiných zařízeních rozvíjející zájmy, znalosti a tvořivé schopnosti dětí, žáků i studentů nebo specificky rozvíjející osobnost dítěte nebo žáka i studenta včetně využívání variantních výchovných metod a hodnocení jejich účinnosti spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací pedagogické dokumentace, kterou vychovatel vytváří a podle níž postupuje při výkonu své výchovné činnosti, a vycházející ze školního vzdělávacího programu.

2. Odborné usměrňování zájmového vzdělávání specializovanými metodami výchovné práce, například vůči dětem a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.

3. Komplexní výchovná a vzdělávací činnost ve školách nebo ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně-výchovnou péči zaměřenou na specifické potřeby dětí, žáků nebo studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.

4. Provádění vstupní a průběžné pedagogické diagnostiky, návrhů výchovných a vzdělávacích opatření a zpracovávání podkladů pro koncepci výchovné a vzdělávací činnosti dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami.

5. Navrhování optimalizace podmínek, například prostorových, architektonických a materiálních, v nichž probíhá proces výchovy a vzdělávání a usměrňování ostatních zaměstnanců v oblasti osvojování základních dovedností v kontaktu s dětmi, žáky nebo studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.

6. Výchovná a vzdělávací činnost v zařízeních sociálních služeb s návazností na dříve získané návyky. Posilování dalšího rozvoje a fixace zbytkových schopností u mentálně postižených jedinců včetně rozvíjení jejich zájmové činnosti s využitím specifických výchovných a vzdělávacích metod na základě znalostí speciální pedagogiky.

7. Zpracovávání koncepce praktické výchovy a samostatného pohybu v oblasti sebeobsluhy těžce zrakově postižených a realizace výchovné a vzdělávací činnosti v uvedené oblasti podle akreditovaných vzdělávacích programů v daném zařízení nebo na daném úseku činnosti. Vyhodnocování výsledků diagnostických vyšetření a navrhování dalších postupů odborné péče (vychovatel zrakově postižených).

8. Podávání návrhů k odstraňování architektonických bariér a optimalizace řešení orientační situace v interiéru a exteriéru. Usměrňování ostatních pracovníků v oblasti základních dovedností v kontaktu se zrakově postiženými.

10. platová třída

1. Komplexní výchovná, vzdělávací, diagnostická a preventivní činnost zaměřená na celkový rozvoj osobnosti nebo na socializaci, resocializaci a reedukaci včetně navrhování cílených opatření k optimalizaci procesu výchovy a vzdělávání v rámci školy, školského nebo jiného zařízení a průběžné aktualizace individuálních vzdělávacích plánů.

2. Koordinace protidrogové prevence v rámci příslušného zařízení.

3. Koordinace činnosti vychovatelů ve školách a školských zařízeních.

4. Výchovná a vzdělávací činnost v zařízeních sociálních služeb nebo v záchytných zařízeních včetně hodnocení výsledků, metodická a poradenská činnost, vzdělávací a výchovná činnost na základě znalostí speciální pedagogiky.

5. Zpracovávání koncepce výchovné činnosti v oblasti prostorové orientace pro těžce zrakově postižené v daném zařízení nebo na daném úseku činnosti, metodické vedení a kontrola ostatních pracovníků a realizace výchovné a vzdělávací činnosti v dané oblasti podle akreditovaných vzdělávacích programů. Poskytování terapeutické péče klientům a jejich rodinným příslušníkům.

6. Vyhodnocování výsledků speciálněpedagogických diagnostických vyšetření a navrhování dalších postupů a opatření.

11. platová třída

1. Metodická a specializovaná poradenská činnost poskytovaná vychovatelům, tvorba výchovných a vzdělávacích dokumentů, evaluačních nástrojů a preventivních programů. Preventivní, primárně diagnostická a konzultační činnost, koordinace aplikace speciálně pedagogických postupů, nových výchovných metod a metod z jiných odvětví.

2. Samostatné zajišťování výchovné a vzdělávací činnosti při uplatnění speciálně pedagogických postupů. Samostatné provádění specifických pedagogických vyšetření a dalších vysoce náročných pedagogických činností.

3. Vytváření koncepcí sociální rehabilitace osob se zdravotním postižením. Poskytování terapeutické péče klientům a jejich rodinným příslušníkům v obtížné životní situaci.

4. Vytváření programů integrace a inkluze dětí, žáků nebo studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v daném zařízení, poskytování pedagogických konzultačních činností.

12. platová třída

1. Stanovování a aplikace účinných diagnostických a výchovných metod a postupů v diagnostických ústavech a v diagnostických odděleních ústavů sociálních služeb ve spolupráci s pediatry, neurology, psychiatry a psychology.

2. Stanovování diagnostických a výchovných postupů při výkonu ústavní, ochranné nebo preventivně-výchovné péče nebo při náročné výchovné práci s adolescenty, spojených s řešením problémů osob v krizových a mezních životních situacích ve spolupráci s odborníky z jiných odvětví.

V povolání 2.16.03 Speciální pedagog jsou zařazeny tyto práce:

11. platová třída

1. Kontaktní činnosti zaměřené na jedince a skupiny dětí, žáků a studentů se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji.

2. Provádění speciálně pedagogických nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních činností s jedinci i skupinami dětí, žáků nebo studentů.

3. Speciálně pedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů, prevence poruch chování, negativních jevů v sociálním vývoji a v oblasti vzdělávací dráhy a vedení programů prevence sociálně patologických jevů.

4. Příprava a odborné vedení speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a dalších programů osobnostního rozvoje.

5. Etopedické, logopedické, somatopedické, psychopedické, tyflopedické a další specializované vyšetření dětí, žáků, studentů nebo klientů se zdravotním postižením a provádění nápravy nebo psychoterapeutických činností zaměřených na odstraňování nebo zmírnění poruch učení a chování. Zpracovávání programů integrace a inkluze dětí, žáků, studentů nebo klientů se speciálními vzdělávacími potřebami.

12. platová třída

1. Provádění komplexní speciálně pedagogické diagnostiky, náročných nápravných, reedukačních a kompenzačních činností s dětmi, žáky, studenty nebo klienty se zdravotním postižením a náročného speciálně pedagogického poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením ve škole a v rodině.

2. Metodická a koordinační činnost v oblasti speciálně pedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství.

3. Samostatná aplikace etopedických, somatopedických, psychopedických, tyflopedických a dalších diagnostických postupů včetně dílčích logopedických (depistáže). Aplikace logopedických, etopedických, somatopedických, psychopedických a tyflopedických metodik stimulace, edukace, reedukace, kompenzace a aplikace vzdělávacích činností s dětmi, žáky, studenty nebo klienty se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování specializované péče osobám se zdravotním postižením a znevýhodněním speciálněpedagogickými metodami nebo rehabilitačními metodami a ve spolupráci a v návaznosti na jiná odvětví. Tvorba koncepce vyučování prostorové orientace a samostatného pohybu zrakově postižených podle akreditovaných vzdělávacích programů.

13. platová třída

1. Tvorba zásadních koncepcí systému speciálně pedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství a sestavování prognóz včetně případného poskytování nejnáročnějších speciálně pedagogických služeb (speciálně pedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálně pedagogických metod).

V povolání 2.16.04 Pedagog volného času jsou zařazeny tyto práce:

8. platová třída

1. Výchovná a vzdělávací činnost zaměřená na oblast zájmového vzdělávání dětí, žáků, studentů, mládeže nebo pedagogických pracovníků a dalších dospělých zájemců se všeobecným zaměřením na rozvoj jejich zájmů, znalostí, tvořivých schopností, probíhající podle rámcového plánu činnosti školského zařízení.

9. platová třída

1. Výchovná a vzdělávací činnost zaměřená na oblast zájmového vzdělávání dětí, žáků, studentů, mládeže nebo pedagogických pracovníků a dalších dospělých zájemců s odborným zaměřením na jejich celkový i specifický rozvoj.

2. Provádění informační a konzultační činnosti a odborné pomoci v oblasti zájmového vzdělávání pro školy, školská zařízení, občanská sdružení a další zájemce. Organizace soutěží, přehlídek, soustředění, pobytů a táborové činnosti pro děti, žáky, studenty, mládež nebo pedagogické pracovníky a další dospělé zájemce.

10. platová třída

1. Komplexní pedagogická, primárně diagnostická a preventivní činnost v oblasti zájmového vzdělávání včetně prevence sociálně patologických jevů a prevence bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků, studentů, mládeže nebo pedagogických pracovníků a dalších dospělých zájemců.

2. Tvorba programů, poskytování metodické a konzultační činnosti a specializované odborné pomoci subjektům působícím v oblasti zájmového vzdělávání a volného času. Zajišťování péče o talenty.

11. platová třída

1. Tvorba obecných celostátních nebo krajských forem a metod ve výchově a vzdělávání v oblasti zájmového vzdělávání dětí, žáků, studentů, mládeže nebo pedagogických pracovníků a dalších dospělých zájemců.

2. Komplexní metodická a koordinační činnost v oblasti výchovy a vzdělávání a dalšího vzdělávání pracovníků.

12. platová třída

1. Tvorba celostátní nebo krajské koncepce rozvoje jednotlivých oblastí zájmového vzdělávání a volného času dětí, žáků, studentů, mládeže, pedagogických pracovníků a dalších dospělých zájemců (například oblasti spontánních aktivit a prevence sociálně patologických jevů, pravidelné činnosti, příležitostných a zájmových aktivit, pobytových akcí a environmentálního vzdělávání).

2. Komplexní tvorba, realizace a podpora mezinárodních programů a projektů v oblastech zájmového vzdělávání.

13. platová třída

1. Tvorba komplexní celostátní koncepce rozvoje oblasti zájmového vzdělávání.

V povolání 2.16.05 Asistent pedagoga jsou zařazeny tyto práce:

4. platová třída

1. Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na zkvalitnění společenského chování dětí a žáků nebo studentů.

2. Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na vytváření základních pracovních, hygienických, sebeobslužných a jiných návyků.

5. platová třída

1. Provádění rutinních prací při výchově dětí a žáků nebo studentů, upevňování jejich společenského chování, pracovních, hygienických, sebeobslužných a jiných návyků, péče a pomoc při pohybové aktivizaci dětí a žáků nebo studentů.

6. platová třída

1. Výchovné práce zaměřené na zkvalitnění společenského chování dětí a žáků nebo studentů.

2. Výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků.

7. platová třída

1. Výklad textu, popřípadě učební látky a individuální práce s dětmi a žáky nebo studenty podle stanovených vzdělávacích programů a pokynů.

8. platová třída

1. Vzdělávací a výchovná činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na speciální vzdělávaní, individuální vzdělávání nebo specifické výchovné potřeby dítěte, žáka nebo studenta nebo skupiny dětí, žáků nebo studentů.

9. platová třída

1. Samostatná vzdělávací a výchovná činnost při vyučování zaměřená na speciální vzdělávací potřeby dítěte, žáka nebo studenta podle rámcových pokynů učitele nebo speciálního pedagoga.

2. Samostatná vzdělávací, výchovná nebo speciálněpedagogická činnost vykonávaná v souladu se stanoveným individuálním vzdělávacím plánem dítěte, žáka nebo studenta podle rámcových pokynů speciálního pedagoga školského poradenského zařízení a v souladu s pokyny učitele.

V povolání 2.16.09 Školský logoped jsou zařazeny tyto práce:

11. platová třída

1. Logopedická diagnostika pro účely zjišťování potřebné podpory k naplnění vzdělávacích možností dětí, žáků a studentů s narušenou komunikační schopností nebo klientů se zdravotním postižením a provádění nápravných nebo kompenzačních logopedických činností zaměřených na odstraňování nebo zmírnění narušené komunikační schopnosti pod supervizí.

12. platová třída

1. Provádění komplexní logopedické diagnostiky a dalších činností v oboru školské logopedie pro účely zjišťování potřeby podpory při vzdělávání dětí, žáků a studentů s narušenou komunikační schopností a stanovení konkrétních postupů a doporučení pro účely jejich vzdělávání.

2. Samostatné provádění komplexních logopedických intervenčních postupů a metodik stimulace a aplikace vzdělávacích činností s dětmi, žáky, studenty a klienty se speciálními vzdělávacími potřebami, hodnocení účinnosti stanovených logopedických a speciálně pedagogických intervenčních postupů a stanovování navazujících opatření.

3. Metodická a koordinační činnost v oblasti logopedických preventivních a poradenských služeb ve školství.

13. platová třída

1. Tvorba a uplatňování nových metod v oblasti logopedie a odborných didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikačních dovedností a komunikačních kompetencí dětí a žáků a poskytování nejnáročnějších logopedických služeb, komplexní logopedické multioborové diagnostiky pro nastavení speciálněpedagogické logopedické intervence za využití interdisciplinárních přístupů, v indikovaných případech v koordinaci s poskytovateli zdravotnických služeb.

2. Tvorba zásadních koncepcí školské logopedie ve školských poradenských zařízeních. Aplikace výsledků výzkumu a vývoje v oboru do praxe.

3. Metodické vedení a supervize poskytování logopedických služeb školskými poradenskými zařízeními.

4. Zajišťování profesního rozvoje pedagogických pracovníků v oboru školské logopedie.

Práce psychologa jsou zařazeny do platových tříd v dílu 1.05 Společné specializované práce v povolání 1.05.01 Psycholog

10. platová třída

1. Aplikace poznatků psychologie v podmínkách organizace.

2. Provádění psychologických vyšetření podle standardních metod a pokynů.

3. Navrhování opatření k aplikaci poznatků psychologie při výcviku jednotlivců a skupin.

11. platová třída

1. Samostatné zajišťování prací v psychodiagnostice, poskytování poradenských a psychoterapeutických služeb. Poskytování psychologického, rozvodového a porozvodového poradenství. Samostatné provádění psychosociálních vyšetření a diagnostiky v předmanželské, manželské a rodinné sféře.

2. Poskytování krizové intervence.

3. Kontaktní činnosti zaměřené na jedince a skupiny se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobním a sociálním vývoji. Provádění individuálních a skupinových psychologických vyšetření dětí a mládeže podle stanovených postupů.

4. Vedení výcvikových a dalších programů osobnostního rozvoje a prevence sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů. Psychologické poradenství související se vzděláváním a výchovou dětí, žáků a studentů.

12. platová třída

1. Komplexní zajišťování psychoterapeutických služeb, rodinného, předmanželského a manželského poradenství. Poskytování edukativního, psychologického i speciálního poradenství a psychoterapie. Rozvodové a porozvodové poradenství včetně mediace dohod o porozvodovém uspořádání. Odborná pomoc specialistům poradenské služby v daném regionu. Práce s rodinami ohroženými alkoholismem a jinými závislostmi, rodinami ohroženými nezaměstnaností, domácím násilím, s rodinami pečujícími o těžce zdravotně postižené děti apod. Metodická pomoc sociálním pracovníkům.

2. Poskytování krizové intervence v obzvláště náročných životních situacích.

3. Aplikace klinické psychologie pod vedením odborného pracovníka se specializovanou způsobilostí, například provádění diferenciální diagnostiky psychických poruch a odchylek, posuzování vhodnosti a efektu psychoterapie či rehabilitace, odolnosti vůči zátěži z hlediska zdravotního. Spolupráce při provádění rehabilitace, reedukace a resocializace.

4. Samostatné provádění náročných kontaktních činnosti zaměřených na jedince a skupiny se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobním a sociálním vývoji.

5. Samostatné provádění individuálních a skupinových psychologických vyšetření dětí, žáků a studentů.

6. Tvorba metodických a koncepčních materiálů z oblasti psychologického poradenství a prevence ve školství.

7. Provádění komplexní psychologické diagnostiky a náročného psychologického poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětí, žáků a studentů ve škole a v rodině.

8. Provádění bilanční diagnostiky.

13. platová třída

1. Poskytování nejnáročnějších psychoterapeutických služeb včetně psychologického poradenství, například řešení obzvláště složitých případů rodin ohrožených sociální patologií, rodin zasažených nezaměstnaností, domácím násilím, rodin pečujícím o těžce zdravotně postižených dětí i rodin ohrožených syndromem týraného, zneužívaného či zanedbávaného dítěte.

2. Tvorba, koordinace a hodnocení nejsložitějších projektů z oblasti vzdělávání a pedagogicko-psychologické péče o psychický a sociální vývoj, vzdělávání a volbu životní dráhy jednotlivců a skupin dětí, žáků a studentů.

3. Tvorba zásadních koncepcí systému preventivních a poradenských služeb ve školství.

Práce trenéra jsou zařazeny do platových tříd v dílu 2.09 Sport v povolání 2.09.02 Trenér takto:

10. platová třída

1. Zajišťování odborné trenérsko-metodické a sportovní přípravy v daném sportovním odvětví.

11. platová třída

1. Odborná trenérsko-metodická činnost při řízení sportovní přípravy v daném sportovním odvětví.

2. Odborná trenérsko-metodická a přímá pedagogická činnost při řízení sportovní přípravy žáků oboru vzdělávání gymnázia a gymnázia se sportovní přípravou.

12. platová třída

1. Komplexní koordinace trenérsko-metodického procesu přípravy reprezentantů na evropské a světové úrovni.

2. Komplexní odborná trenérsko-metodická a přímá pedagogická činnost při řízení sportovní přípravy žáků, reprezentantů na evropské a světové úrovni v kategorii mládeže a dorostu.

13. platová třída

1. Komplexní tvorba, koordinace a usměrňování odborných trenérsko-metodických koncepcí procesu přípravy sportovní reprezentace nejvyšší světové a evropské úrovně (vedoucí trenér).

Zařazení pedagogického pracovníka do platové třídy

Zaměstnavatel zařadí pedagogického pracovníka do platové třídy podle druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě a v jeho mezích na něm požadovaných nejnáročnějších prací. Konkrétně zaměstnavatel zařadí pedagogického pracovníka ve smyslu tohoto základního pravidla do platové třídy, ve které je podle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, zařazena nejnáročnější práce, jejíž výkon na něm zaměstnavatel požaduje. Pokud není práce v tomto katalogu prací uvedena, zařadí ho do platové třídy, ve které jsou v katalogu prací zahrnuty příklady prací porovnatelné s ní z hlediska složitosti, odpovědnosti a namáhavosti.

Vedoucího zaměstnance zařadí zaměstnavatel do platové třídy podle nejnáročnějších prací, jejichž výkon řídí nebo které sám vykonává.

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...