5.4.7.1
Místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství
Mgr. Jan Břeň
Jedním ze dvou druhů místních poplatků za komunální odpad, které jsou upraveny v zákoně č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o místních poplatcích"), je – vedle místního poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci – administrativně jednodušší místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství (viz § 10e až 10h zákona o místních poplatcích).
Zatímco místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci odráží reálnou hmotnost či objem skutečně vyprodukovaného odpadu poplatníkem, popř. kapacitu tzv. soustřeďovacích prostředků (tj. velikost popelnic, pytlů na odpad apod.), místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství platí každý (zákonem stanovený) poplatník v paušální výši bez ohledu na to, kolik odpadu reálně vyprodukuje, nebo kolik a jak velkých nádob (např. popelnic) využívá.
Místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství představuje veřejnoprávní platbu za samotnou existenci systému nakládání s komunálním odpadem v příslušné obci. Tento místní poplatek vychází z principu, že ze systému odpadového hospodářství má prospěch každá osoba, která je přihlášena v obci nebo vlastní na území obce nemovitou věc zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášena žádná fyzická osoba.
Tento místní poplatek plní pouze fiskální (rozpočtovou) funkci, neboť jde o příjem do rozpočtu obce, který má obci (zcela nebo alespoň částečně) kompenzovat její vynaložené náklady na provoz obecního systému odpadového hospodářství. Naopak uplatnění regulační funkce v zásadě nepřipadá v úvahu, neboť zavedení tohoto místního poplatku nemá žádnou vazbu na množství vyprodukovaného komunálního odpadu, a tudíž v tomto smyslu nijak nemotivuje poplatníky k minimalizaci produkce komunálního odpadu.
NahoruZ historie místního poplatku
Místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství byl do našeho právního řádu zaveden s účinností od 1. ledna 2021 (viz novela zákona o místních poplatcích, provedená zákonem č. 543/2020 Sb.) v souvislosti s přijetím nové "odpadové legislativy" [kterou reprezentuje zejména zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech (dále jen "zákon o odpadech" nebo "NZOO")].
Předchůdcem místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství byl obdobně koncipovaný místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, jenž byl zakomponován do tehdejší soustavy místních poplatků v souvislosti se šestou novelou zákona o místních poplatcích, kterou byl zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (s účinností od 1. ledna 2002).
NahoruPředmět místního poplatku
Základním konstrukčním prvkem místního poplatku je vymezení jeho předmětu, který určuje, jaká skutečnost podléhá zpoplatnění, přičemž jejím naplněním vzniká poplatková povinnost.
Předmětem místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství je podle § 10f zákona o místních poplatcích skutečnost, že poplatník má v příslušné obci možnost využívat obecní systém odpadového hospodářství podle § 59 a násl. NZOO, tedy že obec takový systém zavedla a provozuje ho (podle § 59 odst. 4 NZOO "Obecní systém může obec nastavit obecně závaznou vyhláškou.").
Předmět místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství se konkrétně skládá ze dvou samostatně uplatňovaných dílčích předmětů, kterými jsou
- přihlášení v dané obci (tj. přihlášení fyzické osoby k pobytu v obci; tento dílčí předmět se tedy nemůže vztáhnout na právnické osoby a svěřenské či jiné fondy; jedna fyzická osoba může tento dílčí předmět naplnit nejvýše jednou, protože může být přihlášená pouze v jedné obci),
- vlastnictví jednotlivé nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášena žádná fyzická osoba a která se nachází na území dané obce (tento dílčí předmět může naplnit kdokoliv, tedy jak fyzická osoba, tak i právnická osoba či svěřenský či jiný fond, pokud vlastní nemovitou věc zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášena žádná fyzická osoba; tento dílčí předmět fyzická nebo právnická osoba nebo svěřenský či jiný fond naplní tolikrát, kolik má v obci nemovitých věcí zahrnujících byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve kterých není přihlášena žádná fyzická osoba).
NahoruPoplatník místního poplatku
Místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství platí každý (zákonem o místních poplatcích stanovený) poplatník v paušální výši, tudíž není rozhodné, kolik odpadu reálně vyprodukuje, nebo kolik a jak velkých nádob využívá.
Podle § 10e zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích je poplatníkem místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství
-
fyzická osoba přihlášená v obci nebo
-
vlastník nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, ve které není přihlášena žádná fyzická osoba a která je umístěna na území obce.
Vedle fyzických osob přihlášených v obci jsou poplatníky i fyzické osoby, které vlastní nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci umístěné na území obce, ve kterých není přihlášena žádná osoba. Za stejných podmínek je ve vazbě na vlastnictví nemovité věci, ve které není přihlášena žádná fyzická osoba, nově (ve srovnání s předchozím a již zrušeným místním poplatkem za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů) poplatková povinnost rozšířena i na právnické osoby, svěřenské fondy, podílové fondy a fondy obhospodařované penzijní společností.
K užitému pojmu "nemovité věci zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci" lze uvést jejich následující právní vymezení. Podle ustanovení § 2236 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský…