1.8
GDPR – Ptali jsme se na Vaše názory....
Verlag Dashöfer
V průběhu srpna jsme v nakladatelství provedli anketu mezi našimi čtenáři a ptali se na jejich názor, plány a přípravy na zavedení nového evropského nařízení General Data Protection Regulation, které vstoupí v platnost 25. 5. 2018 a ovlivní život a práci téměř každého z nás.
Do ankety se zapojilo celkem 173 respondentů, zastoupeny byly téměř všechny pracovní kategorie – OSVČ i zaměstnanci obchodních společností, příspěvkových organizací, obcí a škol.
Hlavní význam nové regulace shrnuje Jan Úšela ve svém článku z iHned.cz : "Podstata nového nařízení spočívá v oddělení osobních údajů od ostatních dat, jež firmy nebo úřady schraňují. Osobní informace musí být dostatečně chráněny, u těch obzvlášť citlivých, které spravují banky či nemocnice, se navíc doporučuje data šifrovat nebo anonymizovat, aby z nich nebylo možné vyčíst identitu konkrétního člověka."
Je současná legislativa dostačující nebo je potřeba větší ochrany?
Současná právní úprava, zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, již nepostihuje pohyb osobních údajů především na Internetu – sociálních sítích nebo cloudových uložištích. Navíc si nová legislativa bere za cíl větší ochranu údajů před zneužitím této významné součásti naší identity některými subjekty mimo rámec EU. Zaznívají varovná upozornění na nesmírnou důležitost a významnost osobních údajů, ze kterých se v posledních letech stala velmi cenná komodita.
Z výsledků ankety vyplývá, že více respondentů chápe jasnou potřebu větší ochrany osobních údajů (48 %), zatímco 43 %, což není o mnoho méně, považuje současnou legislativu za dostačující. Zaznívaly hlasy na spíše důslednější dodržování současných pravidel jako dostačující opatření na ochranu osobních údajů. Někteří z respondentů naopak už současnou legislativu považují za přemrštěnou a nadbytečnou.
Slyšeli jste již o nařízení GDPR?
Přestože do začátku platnosti nového nařízení zbývá ještě více než 8 měsíců, příprava na splnění nových pravidel obnáší více či méně opatření, která jistý čas spotřebují. Nařízení navíc kromě povinností a pravidel přináší i hrozbu mnohamilionových pokut za nedodržení a nerespektování.
Média se v tomto ohledu opravdu dala do práce a existence GDPR se dostává do povědomí Čechů. Naopak ze strany státu se žádná větší informační kampaň nechystá.
V naší anketě to potvrdilo téměř 90 % respondentů – 34 % o nařízení ví, ale nemá téměř žádné informace, naproti tomu velmi potěšujících 27 % respondentů potvrdilo již započaté aktivity v tomto ohledu. Vyplývá to i z uvědomění si, že u 90 % respondentů se nařízení dotýká buď jich samotných, nebo firem a institucí, ve kterých pracují.
Jaké změny od nařízení očekáváme?
Z výzkumu Asociace malých a středních podniků vyplynulo, že téměř 2/3 dotázaných podniků má z důvodu shromažďování osobních údajů povinnost upravit své procesy s ohledem na nařízení GDPR. Bude se tedy pravděpodobně jednat o jedno z nejnáročnějších nařízení.
Naši čtenáři v novém souboru pravidel GDPR ponejvíce vidí administrativní zátěž a byrokracii, další páku zákonodárců, jak trestat podnikatele. Obávají se vysokých nákladů na přípravy opatření kvůli této regulaci. Z odpovědí vyznívá značná skepse, vyplývající z minulých zkušeností, kdy zatížení a…